Skip to content

Kundtjänst

Välkomna till Travelhouse.se och våran kundtjänst. Klicka dig fram genom våra kategorier som finns till höger på sidan. Hittar du inte information om det du söker så är du välkommen att kontakta oss antingen via telefon eller e-post. Du finner våra kontaktuppgifter här ovanför.

Det är viktigt att skilja på resegarantier och resevillkor.

Resegarantier

Resegarantier skyddar resenären om arrangören inte kan genomföra resan eller arrangemanget.

Resevillkor

Resevillkor är ett avtal mellan resenären och arrangören som till exempel reglerar när resan måste betalas och om man har rätt att avboka resan. Allmänna villkor om paketresor finns på Konsumentverkets webbplats.

EG-direktiv

Det finns ett EG-direktiv om paketresor vars syfte är att samordna och öka konsumentskyddet i Europa. Alla länder som är med i EU har resegarantilagstiftning, men den kan skilja sig från land till land.

250:- / vuxen, 130:- / barn (ej fyllda 12 år)

 

Avbeställningsskydd kan endast tecknas i samband med bokning och innan full betalning gjorts. Efter slutbetalning har erlagts går det ej att komplettera med avbeställningsskydd.

 

Avbeställningsskydd gäller om du som resenär, någon i din familj eller nära anhörig drabbats av akut sjukdom, olycksfall eller dödsfall och ska styrkas med giltigt läkarintyg. Med nära anhörig menas make/maka, sambo, barn, föräldrar, svärföräldrar eller syskon.

 

Akut sjukdom:

Sjukdom som ej varit känd (redan diagnostiserad) då avbeställningsskyddet tecknats.

 

Till akut sjukdom räknas inte:

• Kronisk sjukdom som varit diagnostiserad före tecknandet av avbeställningsskyddet
• Operation som varit inplanerad vid tecknandet
• Graviditet eller komplikationer uppkomna pga detta tillstånd

 

Olycksfall:

• Olycksfall avser kroppsskada som drabbar dig ofrivilligt genom en plötslig yttre icke påverkbar händelse.

 

Giltigt läkarintyg:

• travelhouse.se tillhanda med post i original (ej kopia) senast 1 vecka efter avbokning
• travelhouse.se läkarintyg eller läkarintyg skrivet på läkarens/vårdcentralens eget brevpapper.
• Diagnos
• Namnteckning
• Stämpel (om ej stämpel finns ska kopia av läkarlegitimation bifogas)
• Intyget måste vara skrivet på svenska eller engelska
• Läkaren måste uttryckligen avråda från resa

 

Avbokning

 

Avbokning måste göras senast 24 timmar före avresa och görs via e-post till info@travelhouse.se eller per telefon 08-7050067. Vid avbokning utanför travelhouse.se kontorstider skall avbokning ske direkt till flygbolaget. Om inte resan avbokas före avresa, kan inte någon återbetalning ske.

 

Återbetalning

 

Belopp som återbetalas är summan för flygbiljett, flygskatt och hotellnätter. Denna summa återbetalas till det kort som användes vid betalning. Självrisk 400 kr/biljett. Förbrukningskostnader (kortavgift, kostnad för avbeställningsskydd, konkursskydd) återbetalas ej. Avbeställningsskyddet gäller för researrangemang som finns på samma faktura som premien för detta avbeställningsskydd.

Innan betalning erlagts med kreditkort eller innan man valt faktura kan man ändra datum och tid (i mån av plats) och avboka sin resa kostnadsfritt.

 

Efter att betalningen erlagts och biljetten är utskriven så är det flygbolagets regler för ombokning/avbokning som gäller. I de flesta fall så är dessa regler mycket restriktiva och ombokning/avbokning tillåts ej. Det går i de flesta fall inte att ändra resrutt eller destination på en redan utställd biljett.

 

För vissa biljett-typer tillåts ombokning/avbokning mot en kostnad. För uppgifter om reglerna för just din biljett, kontakta travelhouse.se på tel 08-7050067 eller mail: info@travelhouse.se

 

Avgifter när ändring/avbokning är möjlig:

Ändring/ombokning av flygbiljett: flygbolagets ändringsavgifter + 350 sek/biljett.

Avbokning av flygbiljett: flygbolagets avbokningskostnader + 600sek/biljett. Flygskatter och förbrukningskostnader(kortavgifter och konkursskydd) återbetalas ej.

 

Återbetalning vid avbokning

 

Återbetalningstid är 5-12 veckor , beroende på när vi får återbetalning från flygbolaget. Om avbeställningsskydd tecknats så kan biljetten bokas och återbetalas av vid akut sjukdom. Läs under “Avbeställningsskydd” för de regler som gäller för avbokning med Avbeställningsskydd.

Bagage
En del flygbolag har nu börjat ta ut en avgift för incheckat bagage som betalas vid incheckningen. Detta gäller t ex Air Baltic, Cimber, Norwegian, amerikanska flygbolag (inrikes). Vid resa med mer än ett flygbolag, kan det vara olika regler för vart och ett av dessa bolag. För aktuell information kring ditt tillåtna bagage, vänligen se flygbolagets regler eller kontakta travelhouse.se kundtjänst på info@travelhouse.se
eller 08-7050067.

Handbagage:
Det är numera speciella regler för vad som får inkluderas i handbagaget, du kan läsa mer på Swedavia
För mer information angående bagageregler se respektive flygbolags regler.

Specialbagage
Om du ska ha med dig specialbagage eller har särskilda behov på din resa, vänligen se information under Pluspaket. Special bagage kan vara t ex golfbag, musikinstrument, skidor? Många flygbolag vill att vi förbokar detta och tar oftast ut en avgift. Ev. avgift betalas direkt till flygbolaget vid incheckningen. För aktuell information om vilka regler som gäller för just det bolag som ni ska resa med, vänligen se respektive flygbolags regler eller kontakta travelhouse.se kundtjänst på info@travelhouse.se
eller 08-7050067.

Resa med husdjur
Om du vill ta med dig ditt husdjur, vänligen kontakta oss innan ni gör eran bokning.
Ev. avgift betalas direkt till flygbolaget vid incheckningen.

Incheckning
Inrikes: Senast 30 min före avgång.
Europa: Senast 1-2 h före avgång.
Utanför Europa: Senast 1-2 h före avgång.
Till USA: Senast 2-3 h före avgång.

På grund av flygbolagens höga krav på säkerhet är det mycket viktigt att fylla i riktiga och exakt stavade namn på alla resenärer i bokningen. Namnen skall överensstämma exakt med stavningen i resenärens pass. Ange ett av dina förnamn (tilltalsnamn) och alla dina efternamn enligt passet. Felstavade namn går ej att ändra i efterhand och kan innebära att resenären blir nekad ombordstigning. Kontrollera därför resenärernas namn samt att datum och tider stämmer.

Bokningen är bindande först när travelhouse.se har erhållit din betalning eller när du valt faktura/delbetalning/fullmakt.

Betal/Kreditkort
Du kan enkelt betala din resa direkt online med ditt betal/kreditkort. Samtliga kortbetalningar sker säkert via DIBS, som har samma säkerhetskrav som bankerna och är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. Vid onlinebetalning tillkommer en avgift på 50 kr.

Betalning kan göras med VISA, Eurocard och MasterCard.
I de angivna fälten fylls kortnumret i (16 siffror) samt giltighetsdatum mån/år och CVC-kod.
Med CVC-kod (säkerhetskod) menar man de tre sista siffrorna på ditt betalkorts baksida. Detta för att minska bedrägerier.

De vanligaste anledningarna till att kortköpet inte går igenom är att:
• Du har uppnått beloppsgränsen för ditt kreditkort eller saknar täckning.
• Du har skrivit fel kortnummer, giltighetsdatum eller CVC-kod.
• Du har försökt betala med andra kort än Visa, Mastercard och Eurocard.
• Ett datafel har uppstått.
• Kortet är spärrat.

Fullmakt
Önskar du ej lämna ut ditt kortnummer över Internet, vill betala med ett utländskt kort eller om det skulle vara några tillfälliga problem med tjänsten, kan du nyttja vår fullmakt. Ladda ner, fyll i dina uppgifter och faxa tillbaka den till oss på 08-4705760. Vi behöver också kopia på kortet (fram och baksida) samt giltig legitimation.

För att öppna fullmakten krävs det att du har Adobe Reader installerat på din dator. Programmet kan du ladda du ner här.

Faktura för privatpersoner & företag
Företag eller privatperson måste uppge resenär samt företagets namn och adress, senare även organisationsnummer. Vid faktura som betalning tillkommer en avgift på 75 kr.

Om resan ej betalas i tid
När du bokar resa med oss och betalar med faktura anger vi alltid ett datum för sista betalningsdag. Detta för att kunna garantera pris och plats. Om pengarna inte kommit oss tillhanda på utsatt datum och tid så kan inte din resa garanteras.

Vid vissa biljettyper måste betalning ske omgående. travelhouse.se förbehåller sig då rätten att ändra betalningsdatum på den bokade resan. Detta skickas i sådana fall som ett “viktigt meddelande” till den emailadress som uppgetts vid bokningstillfället.

På flygresor utanför Europa så kan man ibland förboka sittplatser och specialmat. Dock är det många flygbolag och avgångar där det inte är möjligt.

Flygplatsbyte
Om man bokar en resa med mellanlandning som inkluderar flygplatsbyte så får kunden själv stå för transferkostnader mellan flygplatserna. Detta gäller t ex vid mellanlandning i London då resan i vissa fall går till London/Heathrow och sedan vidare från London/Gatwick.

Andra städer där det ibland förekommer flygplatsbyte vid mellanlandning är t ex New York och Paris. Så kontrollera noga din tidtabell. Vid flygplatsbyte så måste bagaget hämtas ut och sedan checkas in på nytt på den nya flygplatsen.

Transfer
Vid resa där mellanlandning kräver ett stopp pga att anslutning inte fortsätter förrän nästföljande dag, måste resenären själv bekosta eventuell hotellnatt.

Dom flesta flygbolag har idag valt att övergå helt till resande med e-ticket (elektroniska biljetter) istället för gamla vanliga pappersbiljetter. All information kring din bokning finns därför lagrad i flygbolagets incheckningssystem. Detta innebär att du reser utan någon fysisk biljett.

En stor fördel med detta är att e-biljetten “alltid” finns och du riskerar inte att biljetten på något sätt försvinner eller att du glömmer ta med den. Dessutom slipper du betala administrations- och portokostnad.

Tidtabell och biljettnummer skickas till dig på angiven e-mailadress efter slutbetalning. Skriv ut och ta med den till flygplatsen!

Allt du behöver vid incheckningen är resplanen och ditt pass. Det kan vara bra att ha med resplanen under resans gång, så att du har bokningsnumret tillgängligt t.ex. om du använder flygbolagens självserviceautomater. Vissa länder vill även se resebevis på att du har en returbiljett.

Du måste vara minst 18 år gammal för att boka hotell och du måste ha pass eller id-kort (om du reser inom Schengen).

Måltider
Frukost
Halvpension = frukost och middag
Helpension = frukost, lunch och middag
All inclusice = Alla måltider på hotellet (frukost, lunch, middag) inkluderat samt mellanmål såsom hamburgare, smörgåsar etc. beroende på hotell. Alla dryck är också inkluderat i priset såsom läsk, vatten, öl, vin och spritsorter etc. Spritdryckerna är alltid av lokala märken.

Klassificering
Klassificeringen för hotell används för att visa totalkvalitet, servicenivå, standard på mat och ett urval av de faciliteter som är tillgängliga på de olika platserna. Klassificeringarna i varje land varierar beroende på de speciella krav som är etablerade i landet. En officiell klassificering finns i varje land.

2**. Varierar mellan ett litet till ett medelstort komplex som erbjuder en basservice.
3***. Mellanklass.
4****. Högre medelklass med många faciliteter.
5*****. Den högsta standard SunHotels kan erbjuda.

Symbolen miljöprogram ges till hotell som upprättat ett miljöprogram i enlighet med landets regler och lagstiftning.

Rumstyper
Enkelrum: Innefattar en eller två enkelsängar. Passande för en person. Badrum med toalett och WC, om ej annat anges i hotellbeskrivningen.

Dubbelrum: Innefattar en dubbelsäng eller två enkelsängar i samma rum. Passande för två personer. Extra bädd i dubbelrum för barn i åldern 2-11 år. Badrum med toalett och WC, om ej annat anges i hotellbeskrivningen.

Trebäddsrum: Innefattar dubbelrumsstandard samt extra säng för en vuxen person.

Lägenhet, 1 rum (Studio): Lägenhet med kombinerat vardags- och sovrum. Kök/barkök med kokmöjligheter och kylskåp. Badrum med toalett, dusch och WC.

Lägenhet,2 rum: Lägenhet med separat sovrum, vardagsrum, badrum, kök med kokmöjligheter och kylskåp (2 ordinarie sängar).

Lägenhet, 3 rum: Lägenhet med två separata sovrum, vardagsrum, badrum, kök med kokmöjligheter och kylskåp (4 ordinarie sängar).

Balkong eller terrass: Enligt information för respektive hotell/lägenhet.

I USA har de flesta rum två sängar (130-160 cm/säng) eller en bred säng (grand lit). I rum för tre till fyra personer ingår vanligtvis två breda sängar. Rumspriset blir ofta fördelaktigt, men personerna delar då säng. Vissa hotell erbjuder extrasäng mot tillägg (bokas och betalas på plats).

Flerbäddsrum finns det på en del av våra enklare hotellalternativ/härbärgen. Detta innebär att man bor tillsammans med andra gäster i rum eller sovsalar med olika antal sängar. Vissa av dessa rum har dusch/WC och andra har gemensam dusch/WC i korridoren.

Barnsäng passande för barn under 2 år. Beroende på anläggning så kan den vara gratis eller så får Du betala en mindre kostnad direkt till hotellet ca 20-50 SEK/dag. I vår beskrivning av varje anläggning så anger vi om kostnad för barnsäng debiteras av anläggningen.

Betalning och voucher
Full betalning är obligatorisk vid bokning. Alla priser anges i SEK. Efter att betalning är gjord skickar vi ett e-mail med en länk till din bokningsbekräftelse. På din bokningsbekräftelse kan du även skriva ut din hotellvoucher som gäller som betalning gentemot hotellet. Det är viktigt att denna voucher skrivs ut och medtages till hotellet!

Innan du lämnar hotellet, glöm inte att betala för eventuella extra utgifter såsom telfon, minibar, kemtvätt etc.

Avbokningsregler
Alla avbokningar måste ske skriftligt via e-mail till travelhouse.se på adressen: info@travelhouse.se
Avbokningsregler för alla bokningar visas under bokningsproceduren. Utöver avbokningskostnaden tillkommer en administrationsavgift på 400 SEK per bokning. Alla ändringar ombesörjs med reservation för tillgången vid ändringstillfället. Om du inte anländer till det hotell/lägenhet på det ankomstdatum som anmälts, eller lämnar hotellet/lägenheten tidigare än beräknat, är det endast möjligt att avboka eller ändra från och med den tidpunkt då travelhouse.se har mottagit din anmälan.

Reservation av eventuella fel
Även om travelhouse.se och deras hotelleverantörer iakttar normal aktsamhet för att säkerställa att de publicerade beskrivningar är korrekta så är travelhouse.se bara en bokningsagent och äger eller driver inte hotell. travelhouse.se och deras hotelleverantörer reserverar sig för fel eller utelämnad information som kan uppkomma i hotellbeskrivningarna på internetsidan och kan ej göras ansvarigt för detta. travelhouse.se förbehåller sig rätten att ändra din bokning till ett likvärdigt hotell om så skulle behövas. Skulle en sådan situation uppstå kommer travelhouse.se att meddela Dig om detta så snabbt som möjligt efter det att ändringen är genomförd. Ingen kompensation utbetalas om detta skulle inträffa. Du kan däremot tacka nej till erbjudandet utan att någon extra avgift påförs. Vid extrema förhållanden kan travelhouse.se bli tvungen att annullera din bokning. Du blir då meddelad så fort som möjligt och dina pengar betalas tillbaka. I alla händelser så är travelhouse.se och deras hotelleverantörer ansvar begränsat till det högre priset av 1000 Euro eller tre gånger värdet på bokningen av hotell.

Travelhouse.se är inte ansvarigt för fel eller förseningar som kan uppkomma vid fullgörandet av skyldigheter och som är en direkt eller indirekt följd av orsaker eller omständigheter som ligger utanför dess omedelbara kontroll.

Det är resenärens eget ansvar att kontrollera så att han/hon har ett giltigt pass och att man har de visum som eventuellt krävs för den/de destinationer man ska resa till. (Tänk på att till vissa länder så måste passet vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatumet)

För aktuell information kontakta din lokala passmyndighet eller landets ambassad. Du kan också kontakta företaget Comet Consular som handhåller information och hjälp vid visumfrågor: www.cometconsular.se

travelhouse.se kan hjälpa dig att utfärda Visum till Australien – kostnaden är 350 SEK.
Meddela oss vid bokning så hjälper vi dig.

Pass och visumregler till USA
Vad gäller visumregler ber vi dig kontakta amerikanska ambassaden. Från den 26 oktober 2004 gäller nya passregler för resenärer till USA. Även om man bara mellanlandar på en amerikansk flygplats så gäller dessa regler. Något av följande 2 krav måste vara uppfyllda:

1. Besökaren måste vara innehavare av ett pass som kan läsas i maskin (optisk maskin) d.v.s ett EU-pass med vinröd pärmsida. Nedan syns ett godkänt pass med förstoring av koden.

OBS. Denna nya typ av pass kan endast innehålla information om en enda person. Därför måste varje barn (oavsett ålder) vara innehavare av ett eget pass.

2. Alternativt måste den passagerare som anländer till USA med ett pass som inte går att läsa i maskin (det äldre blå passet) komplettera med ett visum. Den passagerare som anländer till USA med ett äldre pass och utan visum kommer att vägras inträde i USA och tvingas återvända med vändande flyg.

Dom som har ett äldre pass har två alternativ:
• Ansöka om nytt pass hos polismyndigheten. Tar ca10 dagar.
• Ansöka om visum på USA:s ambassad. Kan ta upp till två månader.

USA-resenärer måste registreras online
Européer som reser till USA eller mellanlandar där, måste från och med den 12 januari 2009 registrera sin inresa online. Anmälan till de amerikanska myndigheterna görs på Internet och ersätter den blankett (I94) som idag fylls i ombord på flyget. Informationen som man måste uppge är den samma som idag, d.v.s. upplysningar om t ex mental och fysisk hälsa, kriminell belastning, droghistoria mm.

De nya reglerna, ESTA (Electronic System for Travel Authority), har tagits fram av departementet för terrorbekämpning, Homeland Security, och syftar till att spåra så kallade högriskpassagerare.

Resenären ombeds att gå in på ESTAs webbplats och fylla i de obligatoriska uppgifterna senast 72 timmar före sin avresa. I de flesta fall kommer ett godkännande inom några sekunder, men om ansökan inte blivit godkänd måste resenären vända sig till den amerikanska ambassaden för visum.

Resenärer som inte registrerat dessa uppgifter senast 72 timmar före avresan och fått ett godkännande, kommer att nekas ombordstigning. Det är alltså av yttersta vikt att resenären inväntar bekräftelse/godkännande.

När man väl registrerat sig och fått ett godkännande, gäller detta för obegränsat antal resor till USA under 2 års tid. Om du skaffar ett nytt pass eller om någon/några av lämnade uppgifter ändras, måste dock en ny registrering göras.

Observera att det är resenärens/kundens eget ansvar att registrera sig. travelhouse.se tar inte något som helst ansvar för att detta blir gjort i tid.

ESTAs webbplats är öppen för registrering fr om 1 september 2009.

Tidtabellsändringar görs ibland av flygbolagen. Det kan vara t ex vara en ny avgångstid eller ett nytt flygnummer. Om en tidtabellsändring sker innan avresa så mailas en ny tidtabell med den aktuella informationen till den emailadress som uppgetts vid bokningstillfället. Så tänk på att kontrollera din mail regelbundet före avresa. Om inte tidtabellsändringen godtas av resenären så måste detta meddelas travelhouse.se omgående.

Om en tidtabellsändring sker efter det att utresan påbörjats så är det svårt för travelhouse.se att meddela dessa ändringar. Kunden ansvarar själv för att kontrollera så att inte hemrestiden har ändrats.

Vi tar ut en administrativ avgift på 200SEK per biljett vid avbokning på grund av tidtabellsändringar. Konkursskydd och kortavgift återbetalas ej.

travelhouse.se ansvarar inte för tidtabellsändringar eller inställda flyg gjorda av flygbolagen, vi kan bara förmedla den nya tiden och sedan gäller flygbolagets villkor för ändring och eventuell återbetalning om ny tidtabell ej godkänns av kunden. Återbetalningstid är mellan 1 till 3 månader, detta beror på när vi får återbetalning från flygbolagen.

Bokning
Bokningen av flyg, hotell och hyrbil samt Airtours paketresor gör du enklast och billigast på vår hemsida.

Du kan boka din biljett online senast 3 dagar före avresedatumet. Om din avresa är tidigare, kontakta oss på 08-7050067 eller maila din förfrågan på info@travelhouse.se för bokning.

Namnuppgifter
Kontrollera noga att du fyllt i alla uppgifter korrekt. Tilltalsnamn och samtliga efternamn måste stämma överens med ditt pass. Observera att bokningssystemet tar bort alla mellanslag och skiljetecken mellan namn, samt att prickar på å, ä och ö försvinner. Dessa ska ej finnas med på biljetten.

Oftast tillåter inte flygbolagen namnändring i efterhand, men om det är möjligt så innebär det stora kostnader. Namnändring går att göra hos t ex SAS och Spanair mot en kostnad från ca 600 sek/biljett. Namnändring måste göras senast 24 timmar innan avresa.

Barnens ålder
Kom ihåg att ange rätt ålder på alla barn som följer med på resan. Deras ålder kommer att kontrolleras av flygbolaget du reser med. Observera att det är barnens ålder vid utresedatum som gäller, inte åldern vid bokningstillfället. Viktigt!

När du reser med barn som fyller 2 år under resans gång måste du kontakta travelhouse.se kundtjänst då vi måste informera flygbolaget om detta. Barn över 2 år måste ha en egen stol vilket kan innebära att priset på biljetten kan ändras. Om denna information ej kommer flygbolaget tillhanda kan de debitera er ett extra belopp vid hemresan. Barn under 2 år får inget eget säte och betalar oftast endast 10% av biljettpriset.

Tur & returbiljett
Om en tur & retur biljett bokats så måste man alltid vara med på utresan, annars riskerar man att flygbolaget automatiskt avbokar hemresan. Så man kan alltså inte endast utnyttja hemresan på en köpt tur & returbiljett!

Tidtabell
Alla flygtider som anges på din bokningsbekräftelse, e-ticket eller tidtabell är lokala tider. Flygtider och flightnummer kan ändras med kort varsel. Det är därför viktigt att kontrollera din tidtabell noggrant före både avresa och hemresa. Detta kan du göra genom länken som finns längst ner på din elektroniska biljett.

Bokningsbekräftelse
När du bokar din resa skickar vi ut en bokningsbekräftelse via e-post till den emailadress som du angett vid bokningstillfället. Det är därför väldigt viktigt att du skrivit rätt emailadress. travelhouse.se kommunicerar huvudsakligen via e-post, så titta på din mail med jämna mellanrum.

Om du inte fått någon bekräftelse kontakta oss på info@travelhouse.se
travelhouse.se är dessvärre tvungen att reservera sig för eventuella tekniska problem, datafel, prisfel och ändringar som är utförda av flygbolagen utanför vår kontroll.

Återbekräftelse av hemresa
Vi rekommenderar att man på resor utanför Europa återbekräftar sin hemresa till det flygbolag man reser med senast 72 timmar innan hemresa.

Tekniska problem
travelhouse.se är dessvärre tvungen att reservera sig för eventuella tekniska problem, datafel, prisfel och ändringar utförda av flygbolagen utanför vår kontroll. travelhouse.se ansvarar ej heller för tidtabellsändringar som görs av flygbolagen